Glacier Express, čili Ledovcový expres, je světově známý vlak vypravovaný ze Svatého Mořice, který projíždí Davosem a míří do Zermattu. A nebo naopak. Označení “expres” je symbolické, protože na nejvýš položených alpských úzkorozchodných tratích nemůže jet žádnou “expresní” rychlostí. Zato vyveze své pasažéry do oblastí největších švýcarských hor a ledovců. Vyjížďka Glacier Expressem patří k nejžádanějším švýcarským turistickým atrakcím. Glacier Express přejíždí po dvě stě jedenadevadesáti mostech, jedenadevadesáti tunely a přes průsmyk Oberalppass. Cesta trvá sedm a půl hodiny.

Nejpomalejší rychlík světa

Glacier Express je nejpomalejší rychlík světa. Ze švýcarského Zermattu, zpod mystického štítu Matterhornu na západě, jede po úzkokolejce 300 kilometrů na východ do Svatého Mořice  – a nebo opačně.

Glacier podle ledovce Rhone

Glacier Express poprvé vyjel 25. června 1930 ze Zermattu do Svatého Mořice. Jméno dostal na počest ledovce Rhone, podle nějž číst trati vedla. Do roku 1982 byl ledovcový expres z důvodu zimních potíží s průjezdností vybavován pouze v letních měsících. 

Konec „pracovní“ éry

Glacier Express

V roce 1981 skončila éra, kdy Glacier Express plnil funkci “běžného” dopravního prostředku na trati mezi dvěma města. Zprovoznění tunelu Furka v roce 1982 umožnilo celoroční zavedení pěti párů vlaku Glacier Express po jiné – kratší a celoročně průjezdné – trati. Glacier Express byl odkloněn i od svého jmenovce ledovce Rhone.

Zrození „Nejpomalejšího rychlíku“

Glacier Express se vzápětí dočkal druhé slávy. Z poněkud zastaralého, protože pomalého běžného spoje byla vytvořena turistická atrakce. A jeho pomalost se stala jedním z atributů. Reklamním sloganem se stalo právě označení “Nejpomalejší rychlík na světě”.

  • Pro Glacier Express byly vyvzorovány propagační sklenice na víno, které mají šikmou základnu, aby se zdůraznila strmost některých úseků trasy.
  • Jestliže v roce 1982 cestovalo Glacier Expressem 20 tisíc turistů,
  • o rok později jich bylo 53 tisíc
  • a v roce 1984 pře osmdesát tisíc.
  • Glacier Express se stal vyhledávanou atrakcí.
  • V roce 1985 byl přepracován harmonogram expresu.
  • V letech 1986 až 1993 investovaly provozující společnosti do projektu Glacier Express skoro 40 milionů franků. Bylo postaveno 18 nových prvotřídních vlaků s panoramatickými vozy.
  • V roce 2005 už byl počet ročně přepravených cestujících víc než 250 tisíc.

Jedna cesta trvá sedm a půl hodiny. Glacier Express jede se přes 291 most, skrz 91 tunelů a přes průsmyk Oberalppass ve výši 2.033 m n. m. Zajíždí do výšky přes dva tisíce metrů a stoupání až 125 promile se děje pomocí ozubnice. Na provozu vlaku se podílejí dvě soukromé železniční společnosti.

Foto: Glacier Express (pixabay.com)

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>