Cestovat do Švýcarska vlakem je velmi rozumné řešení. Zejména když máme v plánu zemi procestovat a nesetrvávat jen na jednom místě. Protože ono nejde jen o přepravu z Česka do Švýcarska, ale pak i o cestování uvnitř státu. Cestování vlakem je bezstarostné, protože odpadnou problémy s autem, a těm se cizí řidič ve Švýcarsku nevyhne. Železniční síť ve Švýcarsku je hustá, jízdní řády na sebe navazující, vlaky jezdí přesně… Na všechny vlaky platí tak zvaný Swiss Pass, který si lze koupit už v Česku.
Do Švýcarska vlakem? Ano!
Lidé zvyklí na auto, a nebo i víc aut v rodině, jsou možná přesvědčeni, že na dovolené neexistuje větší svoboda cestování než v autě. Ne tak ve Švýcarsku.
V hustém provozu bohaté alpské země se člověk spíš stává otrokem vozu, a to hlavně při hledání parkovacího místa, které by nebylo privátní či předražené. Do některých míst je dokonce vjezd vozy se spalovacími motory zakázán.
Proto je rozumné řídit se zvyky Švýcarů (mimochodem, všichni mají v garážích automobily, ne že by ne): Koupit si časovou jízdenku platící na všechny dopravní prostředky a po Švýcarsku se pohybovat vlakem.
- Železnice je ve Švýcarsku je používanější dopravní prostředek.
Jako švýcarské hodinky
Místní železnice jsou přesné “jako švýcarské hodinky”, a navíc jsou pohodlné, až úzkostlivě čisté a rychlé. Nejméně každou hodinu a na přestupech navazují. Koleje vedou do center měst, k lodním přístavům na jezerech, na letiště, ale i do motoristům zakázaných alpských městeček s lyžařskými areály. To bohatě uspokojí i náročnějšího turistu. Dopravní systém je precizně promyšlený.
Specialita Švýcarska: Panoramatické expresy
Skutečným zážitkem jsou panoramatické trasy. Mimo jiné to jsou:
- Známý Glacier Express
- Severojižní alpská magistrála, po níž jezdí Bernina Express a Heidi Express,
- Neméně atraktivní jsou i trasy pro GoldenPass Line,
- Wilhelm Tell Express (Lucern-Locarno),
- Palm Express (St. MoritzLugano)
- či Mont Blanc Express.
“Mašinky” i nejmodernější evropské soupravy
Vedle horských vláčků dopravu zajišťuje elita nejmodernějších evropských rychlovlaků:
- věhlasný francouzský TGV,
- nejmodernější německý ICE s vyhlídkou na trať skrz prosklenou zadní stěnu strojvůdcovy kabiny
- nebo italský Cisalpino-Pendolino, jenž se v zatáčkách naklápí jako letadlo.
- Podobný „kolébkový“ expres provozují i švýcarské dráhy.
Swiss Pass: V Česku vyjde levněji
Na vlak můžete lze Švýcarsku přesednout „suchou nohou“ rovnou z letadla, přímo pod curyšským letištěm je nádraží. Turisté často využívají tak zvaný Swiss Pass, prodává se i u nás nejméně na čtyři dny (za výhodnější ceny než ve Švýcarsku). Platí na dráze, v městské dopravě, v horských autobusech i na lodích.
Swiss Pass také platí jako Swiss Museum Pass a opravňuje vás k volnému vstupu do více než 450 muzeí po celém Švýcarsku. Se Swiss Passem obdržíte také 50% slevu na většinu horských železnic a lanovek.
Nabízí se ještě další slevy se Swiss Passem pro 2 a více osob cestujících společně (Swiss Saver Pass) nebo pro mladé cestující do 26 let (Swiss Youth Pass). Pro návštěvníky, kteří chtějí zůstat v jedné konkrétní oblasti Švýcarska doporučujeme Swiss Transfer Ticket (zahrnuje zpáteční cestu z letiště/od hranic do vaší cílové destinace) nebo Swiss Card (obdobně jako Swiss Transfer Ticket + 50% sleva na další jízdenky). Děti do 16 let cestují s alespoň jedním z rodičů, který je držitelem některé z jízdenek Švýcarského dopravního systému, zcela zdarma – u koupi Swiss Passu je nutné požádat o bezplatné vystavení Family Card.
Zdroj: mojesvycarsko
Švýcarské železniční speciály
Ledovcový expres
- Viz samostatný článek Glacier Express
Wilhelm Tell expres
- Hitem výletu z Luzernu do Lugana je Gotthardská železnice. Rychlíky mezi Curychem a Milánem tu překonávají velehory díky spirálovitému systému mostů a tunelů. Zákruty vedou z obou stran do 16 km dlouhého tunelu, při jehož stavbě v 19. století zahynulo 177 dělníků.
Jungfraubahnen
- Z nádraží Interlaken Ost, jedné ze zastávek GoldenPass Line, jede zubačka na nejvyšší evropské nádraží. Stanice Jungfraujoch, skrytá v soustavě tunelů pod ledovcem, leží v nadmořské výšce 3454 metrů. Nevede sem z údolí přímá linka, cestou se musí dvakrát přestoupit, vlak šplhá i podél proslulé sjezdovky Lauberhorn.
Curych – Ženeva
- Proč létají mezi Curychem a Ženevou letadla? S odbavením a cestami na předměstí není let rychlejší než železnice.
Swiss Chocolate Train
- Čokoládový expres na trase Montreux – Gruyeres – Broc není sice z čokolády, ale dvakrát v týdnu turisty zaveze přímo do jejího království, firmy Cailler-Nestlé. Pojedete pouze první třídou v secesním vagonu Belle epoque z roku 1915 nebo v moderním panoramatickém vagonu.
Bernina expres
- Viz samostatný článek Bernina express
Lötschberg centovalli
- Z Bernu až do subtropů s palmami se jede dvěma věhlasnými tunely, jedním z nejvýše položených v Evropě, Lötschbergem, pak Simplonem skrz Alpy do Itálie a odtud do italsky mluvícího švýcarského kantonu Ticino a města Locarno na břehu jezera Maggiore.
Mont Blanc Ecpress
- Vlak, který vyjíždí z Martigny v kantonu Wallis, se kroutí v zatáčkách, projíždí divokou soutěskou podél vodopádů a rozsedlin a šplhá se hustými lesy a strmou krajinou. Odměnou je pohled na ledovce pod nejvyšší horou Evropy. Vlak končí v Chamonix, odkud máte výběr bezpočtu exkurzí a výletů.
Goldenpass line
- V centrálním Švýcarsku, kraji pastvin a zvonících krav, vznikl prý před ety nápad vozit turisty vyhlídkovými vlaky. Tato GoldenPassLine nabízí jedinečnou jízdu od jezera Vierwaldstätter z Luzernu podél Thunersee a Brienzersee u Interlakenu do Montreux.
Ilustrační foto: pixabay.com